måndag 12 juli 2010

De så kallade öharna

När man arbetar i en matbutik får man höra en hel del. Den butiken jag jobbar i har många kunder varje dag, och man får ofta hjälpa dem att hitta varor. De allra flesta inleder med "ursäkta, får jag fråga en sak?", "hej, kan du hjälpa mig?". Dessa människor har jag ingenting alls emot. Det är ju klart att man som kund inte vet vart allting finns, eller så har de letat och sen inte lyckats hitta varan (den kan ju faktiskt vara slut). Jag hjälper dem mycket gärna, men det finns en till grupp av varelser som ser precis ut som vuxna människor. Jag kallar dem för "öharna". Som sagt så ser de precis ut som vanliga vuxna människor. Skillnaden ligger i att de verkar sakna gammalt hederligt hyfs. De brukar söka kontakt med mig (och andra anställda) genom att vifta med handen och yttra ljuden "öh, du!". Det är inte som om att de skulle tolerera att någon (exempelvis jag) försökte få deras uppmärksamhet på detta underbart vidriga sätt. Tyvärr (måste man väl säga) så är det inte bara deras sätt att hälsa som irriterar mig.

En annan väldigt jobbig sak är oförmågan att ställa tillbaka något på samma plats där den stod tidigare. Ibland så krävs det ju faktiskt att man lyfter armen över axelhöjd! Tro det eller ej, men många tar ner en vara ur hyllan, tittar på den och ställer sedan tillbaka den på en annan plats. Hur svårt kan det vara att ställa tillbaka en sak på samma plats där de tog den? Jag kan lova att folk skulle bli galna om jag gick till deras jobb och behandlade dem på samma sätt. Jag kan också lova att de med barn blir arga på barnen om det inte lägger tillbaka saker. Men det är något magiskt med en mataffär som gör att vissa, de så kallade "öharna", beter sig som riktigt små barn. Är du en av dom, så ber jag dig att tänka på att mataffärer är folks arbetsplats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar