måndag 2 augusti 2010

Då var det dags!

Som lovat kommer här ett nytt inlägg. Tänkte börja med att diskutera det roligaste jag läst på länge. Det var en artikel på aftonbladet.se, med rubriken "Nordkoreas tränare dömd - till slavjobb". Det handlar alltså om deras fotbollstränare som efter "fiaskot" (kan väl bara ha varit ett fiasko i Kim Jong Ils ögon) i VM. Då det gick ganska dåligt (som väntat) för Nordkorea, så tvingas nu alltså tränaren att arbeta 14 timmar om dagen som byggarbetare istället. Känns lite medeltiden tycker jag. Kim Jong Il är helt klart en galen snubbe, med alldeles för mycket makt. Antagligen har han hybris också. Kort och gott: en riktig dåre. Att resten av världen låter honom hållas visar väl bara på att han är tillräckligt galen för att ingen ska våga göra något. Om folk i andra länder börjar klaga kanske han drar igång ett krig. Vem vet? (Han vet nog inte själv skulle jag tro)...

Det andra som jag funderat på en hel del på sistone är allt snack om vargar som varit på sistone. Först var det den lilla flickan som blev biten. Hur allvarligt det var varierar beroende på vilken skvallerblaska man läser. Här var Aftonbladet värst, enligt dom så förlorade hon flera tår och hela foten var sargad. Läste man istället Expressen så fick hon sår på foten och en tå blev ordentligt skadad. Hursomhelst så tycker jag att ansvaret till väldigt stor del ligger på hennes föräldrar. Man går inte fram och ställer sig precis vid stängslet! De kunde ju ha tagit ett steg bakåt när de såg att vargen kom. Den andra varg-storyn handlade om en varg som "anföll" en kvinna på Kolmården. Om jag minns rätt så rev den henne på ryggen och bet henne i armen. Återigen, inte vargens fel - utan guidens. Det var ju så att guiden släppte in sina kompisar till vargarna, utanför den schemalagda besökstiden (på Kolmården får två grupper om dagen gå in till vargarna - en på morgonen och en på eftermiddagen). Kanske finns det en anledning till att det är vid just dessa tider besökare får gå in till vargarna? Antagligen. Jag vet inte varför, men jag gissar det har att göra med att de nyligen fått äta då - så då är de väl lugna och avslappnade. Dessutom misstänker jag att vargen egentligen inte anföll henne, utan lekte (vilda rovdjur kan leka ganska vilt).

Sluta skyll på djuren, och ta lite ansvar. Det är faktiskt vilda rovdjur vi pratar om här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar