tisdag 3 augusti 2010

Lite mer filosofi

Många som börjar läsa filosofi tycker nog att frågorna som ställs är onödiga eller lätta att besvara. Man tänker typ "äsch, det där är ju självklart - dumma insnöade filosofer". Tyvärr blir det inte bättre av att läsa mer filosofi. Då inser man nämligen att det är inte filosoferna som är sega i skallen, utan det var en själv. För att belysa detta har jag faktiskt listat ut ett bra exempel för er som inte läst filosofi.

Frågan är: finns färger?

För de allra flesta är svaret ett självklart "ja!". Eftersom detta problem, rent filosofiskt, är mycket svårare än så, så tänkte jag först börja med en kort introduktion till just ordet 'finns'. För att diskussion ska bli intressant så tänker jag här nu använda 'finns' med följande definition: "är något objektivt existerande" (är alltså inte beroende av exempelvis att vi människor existerar, utan skulle ha existerat vad som än hänt). Det är här som just exemplet med färger blir komplicerad. För vad är färg egentligen? Det är ljus som reflekterats från något, träffat våra ögon och sen tolkats av vår hjärna.

Detta verkar leda till att färger faktiskt inte finns. Vilket kan bli ganska kul (för en insnöad akademiker som jag åtminstone). Istället för att säga att "jag har brunt hår" så är det alltså "mitt hår har en sådan struktur att när det reflekterar ljuset på ett sådant sätt att din hjärna tolkar det som om att mitt hår har färgen brunt". Galet nördigt och insnöat, jag vet! Men är det ändå inte lite intressant att något så självklart som vilken färg en sak har, faktiskt inte verkar vara sant? För ofta säger vi ju just att något har en viss färg. Sanningen är ju att färgen inte finns hos objektet, utan snarare har att göra med ytstrukturen hos det.

Förhoppningsvis får mina inlägg här som rör filosofi dig att tänka till lite. Filosofi är som en dörr till en värld med ett mer öppet sinne. Därför blir det imorgon ännu mer filosofi. Då hade jag tänkt ta upp ett par av de filosofiska frågorna och problemen som tas upp i filmen The Matrix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar