torsdag 5 augusti 2010

"Tankeläsning"

Blir ett lite kortare inlägg idag, men ändå ett intressant ämne! (och jag hoppas att ni håller med). Dagens ämne, som ni har listat ut genom att läsa rubriken, rör s.k. tankeläsning. Då jag dels studerat psykologi, dels semi-professionellt sysslat med trolleri och rent allmän är en skeptiker till övernaturliga fenomen, så tycker jag själv att jag har en ganska god bild av tankeläsning och kan med stor säkerhet säga att något sådant som "ren" tankeläsning inte existerar. Många är väldigt duktiga på att simulera tankeläsning (jag kan själv flera olika sätt att göra detta). Utan att avslöja några egentligen hemligheter rörande trolleri, så kan jag försöka att snabbt gå igenom lite tekniker som finns.

Den absolut vanligaste är att man helt enkelt får någon att tänka på en sak, och sen berättar för dem vad det är de tänker på. Detta kan låta lite luddigt, men låt mig försöka förklara. Det enklaste exemplet kan vara att man ber någon dra ett kort ur en kortlek, så att man sedan ska be dem tänka på sitt kort etc. Att här få någon att välja ett specifikt kort är ingen större svårighet, enklaste sättet är att ha en kortlek med bara ett unikt kort (alltså att man har en kortlek med 52 stycken hjärter kung t.ex.). Denna "hemlighet" kan jag avslöja känner jag, för bara dåliga trollkarlar använder sig av denna teknik. Denna grundtanke kan förstås användas på en stor mängd olika områden. En term för detta är att "plantera en tanke", och inom psykologin som vetenskap finns det en hel del forskning som visar på att detta inte är särskilt svårt.

Den andra stora tekniken är att få folk att välja något att tänka på - för att man sen ska "tankeläsa" och säga vad de tänker på, och helt enkelt utnyttja det faktum/fenomen att vi människor ofta väljer samma sak. Några exempel på detta är:
- "Tänk på ett djur i djungeln." Där väljer de flesta lejon (djungelns konung), vilket är märkligt eftersom det inte finns några lejon i djungeln.
- "Tänk på ett tal mellan 1 och 10." Här väljer mer än hälften talet 7. Fråga mig inte varför, men det har visat sig att det är så.
- "Tänk på en blomma." De flesta väljer ros.
Och till sist den gamla klassikern:
- "Tänk på ett verktyg, och välj sedan en färg som detta verktyg är". De flesta män väljer här en röd hammare. Vågar inte säga med 100% säkerhet vad kvinnor oftast väljer, men jag vill minnas att det är en blå såg (kan även vara en blå hammare).

Observera att här är det inte så att detta funkar hela tiden, men de funkar tillräckligt ofta (alltså ungefär hälften av gångerna, ibland lite mer, ibland lite mindre).

Det finns många fler tekniker, men jag är inte tillräckligt insatt för att våga prata om dom på något annat plan än ren spekulation. Förhoppningsvis så är det dock så att ni nu är lite mer skeptiska till något som säger sig vara ett legitimt övernaturligt fenomen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar