onsdag 23 juni 2010

Återkomsten

Tänkte att det va dags att plita ner lite tankar här igen. Nästan en vecka sen sist nu ju! Skönt med lite ledighet. Först blev det en liten visit till Karlstad, mycket trevligt! Tyvärr så var det ju efter att terminen tagit slut, så nåt studentliv fanns det ju inte riktigt, men men... inte mycket att göra åt! Just nu är det också fint besök i staden - brorsan är här i ett par dagar. Mycket trevligt det också! Han & jag har varit på gymmet, men målet att förstöra mig (har jag listat ut efteråt) och det målet har nästan uppnåtts.

Men nog om sånt! Det finns väl egentligen två stora händelser att diskutera lite. Den första (och mest intressanta i sammanhanget) är fotbolls VM. Har varit lite av ett skrällarnas VM i år. Till en början tyckte jag att det va lite trist, man vill ju se de traditionellt bra lagen gå vidare - för att få roligare fotboll sen i slutspelet. Men nu när gruppspelet snart är avklarat har jag börjat inse charmen med att de mindre nationerna kämpar på och vägrar lägga sig för att det andra laget är stora favoriter. Dessutom är jag fruktansvärt nöjd med att lag som Frankrike, England och Italien gått ganska dåligt (väldigt dåligt i Frankrikes fall, de har åkt ur). Anledningen till min glädje här är att detta är länder som, i sina egna ögon, alltid är guldfavoriter. Speciellt England är bra på att snacka upp sig själva inför mästerskap. Men tar man en titt på historien så kan man fråga sig om det inte är dags att de vaknar upp. Senaste EM (2008) så var de inte ens med, och senast de vann VM-guld var 1966. Visst, den engelska ligan kanske är världens bästa - men det betyder inte att det engelska landslaget är det!

Den andra stora händelsen är kronprinsessans bröllop. Couldn't care less! Det gjorde faktiskt ingenting att jag jobbade den dagen. Förstår inte alls varför folk är så fruktansvärt intresserade av det. Tror att det var Aftonbladet som hade en bilaga där på lördagen, "50 sidor med allt om bröllopet". Det är i mina ögon helt sjukt. En väldans massa människor gifter sig varje dag, varför ska vi bry oss om att just Victoria och Daniel gift sig? Kanske p.g.a. vilka föräldrar Victoria har? Hej och välkommen till medeltiden! Jag tycker det är helt galet med att någon föds till en upphöjd position i vårt samhälle idag. Det är galet, allt annat än jämställt och väldigt odemokratiskt. I en demokrati kan vem som helst (i teorin) nå vilken position som helst. Därmed är Sverige inte en riktig demokrati, för här går positionen som statschef i arv inom en viss familj. Nej du, det är dags att avskaffa monarkin och inse att medeltiden är över sen ett tag tillbaka. I ett demokratiskt Sverige 2010 ska vi ha en folkvald statschef!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar