onsdag 30 juni 2010

Dåliga slogans

Insåg att det va en vecka sen jag skrev här senast, så nu är den här visst veckovis istället helt plötsligt. Får la ta och skärpa till mig lite.

Nu när man varit ute och åkt lite i Sverige inser man har konstiga "slogans" vissa städer har. Eller vad sägs om: "Enköping - Sveriges närmaste stad". Det där är helt galet! Närmast vad?! Det beror ju helt på vad man jämför med. Till exempel så ligger både Umeå och Luleå betydligt närmare, om man befinner sig i Skellefteå. Enköpings slogan är helt enkelt nonsens. Säger ingenting, har inget meningsfullt innehåll.

En annan rolig slogan är "Det händer i Bollnäs". Exakt vad som händer är dock väldigt oklart. Har varit där två gånger - en riktigt död stad (eller nja, kanske snarare döende... som ett skadeskjutet djur som försöker och kämpar, men det kan bara gå på ett sätt). Absolut ingenting händer i Bollnäs!

Den kanske i särklass bästa är dock Fagersta. När man åker in i Fagersta står det en skylt:

"Fagersta
Här får du Livstid"

Jag förstår ju vad dom menar, att man får tid att leva och må bra osv. Men kanske skulle hittat nåt annat sätt att säga det? Kan nästan slå vad om att det var någon överviktig, tunnhårig kommunalpolitiker i en grå kostym som tyckte att han var oerhört fyndig när han kom på den. Den ska vara lite rolig och ha ett positivt budskap, och visst så kan man tolka det. Men är det inte mer sannolikt att man tänker på fängelsestraff? Som jag läste den första gången så tänkte i alla fall jag att det verkar som om att Fagersta är någon form av straffkoloni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar