lördag 12 juni 2010

Försvarsmakten.

Är det bara jag som tycker att försvarsmaktens nya reklamer är en smula larviga? Jag menar, "har du vad som krävs för att ha en åsikt?". Dags för militären att glömma hela macho-kulturen kanske. Det är ju ändå inte så att vår svenska militär har varit speciellt macho, det är inte vår/deras stil. Vi har militärer som är relativt omtyckta världen över, för att dom är snälla, hjälpsamma och trevliga. Dom kan ta och strunta i hela wannabe-Rambo grejen dom hittat. Men, allt ont för ju med sig något gott. Det finns ju stora affischer uppsatta lite över allt, med text så som "Din kollega bryr sig inte om Sveriges gränser kränks". Jag läste den och tänkte "hmm, det där är nog riktat till mina kollegor". Jag tror inte att jag skulle bli särskilt upprörd om en norsk pansarvagn råkar köra runt i Sverige utan tillstånd. En invasion däremot, då kommer jag nog inte gilla läget - men det är skillnad på kränkning av gräns och invasion.

Fast den allra roligaste (för mig) av deras affischer är: "Din mormor tycker inte det är hela världen om Sveriges luftrum kränks". Det hoppas jag verkligen! Hon har nämligen varit död i många år (innan jag föddes), och om hon idag skulle ha åsikter om vårt luftrum så blir jag fantastiskt överraskad - speciellt eftersom jag inte tror på ett liv efter döden. Jag skulle nog strunta i vilka åsikter hon har, och omvärdera hela min världsbild samt naturligtvis ta reda på hur det är "på andra sidan" (oooh, spooky!).

Så nej, försvaret har jag inte mycket till övers för. Gjorde ju inte lumpen, för att jag tyckte dom va så larviga där vid mönstringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar