onsdag 2 juni 2010

Riktig musik!

Jag är en av dom där som jag gärna läser låttexter när jag lyssnar på låtarna, och som fokuserar på just vad texten säger. Det jag kommit fram till är att dagens riktiga poeter är låtskrivarna. Då menar jag då inte de larviga popstjärnornas låtskrivare, med fina texter som "eh eh, cherry cherry, boom boom" (från Lady Gaga) utan de som faktiskt har tänkt till lite. Vill man ha bra texter så kan jag rekommendera punk, hårdrock och till viss del rap. Bland de bästa inom punken är NOFXs texter. Eller vad sägs om såna här fina saker:
"Darwin's rolling over in his coffin - the fittest are surviving much less often"
eller
"Anything that is your holy or sacred, I'm gonna desecrate and use in jest
but you'll never hear a crack about Mohammed, 'cause I don't wanna get shot in the chest!"

Där finns det ju uppenbarligen en tanke bakom texterna. Det sorgliga är ju att musiken som oftast når ut till den stora massan är rent ut sagt jävligt korkad. Kommersiellt trams. Det ska gå fort att producera och ska vara lätt att lyssna på. Märkligt att väldigt få verkar exempelvis ha tänkt på hur snabbt vinnaren av Idols första skiva släpps. Musiken är redan skriven, texten är klar. Dom väntar bara på att dom ska få en vinnare som kan sjunga texten i studion. För att citera Metros reklam: "riktiga artister går inte på audition, riktiga artister skriver sina egna låtar". Kan bara hålla med. De artister som verkligen är duktiga musiker behöver inte TV-programmen för att slå igenom med sin musik!

Så nu när vi ändå är igång med musik, så kommer här veckans topp 5 låtar!

1. Danko Jones - Had Enough
2. The Hives - Won't Be Long
3. Franz Ferdinand - Evil and a Heathen
4. Godsmack - Shine Down
5. The Hives - Well Alright!

Lyssna på dom! Det är riktig musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar