lördag 29 maj 2010

Dags att tävla mot djur på lika villkor!

Vet inte hur många som sett den nyheten, men för en tid sedan så var det en matador som under en tjurfäktning tappade balansen och blev därefter stångad av tjuren. Ena hornet gick genom käken och ut genom kinden. Rätt åt matadoren tycker jag. Man kommer ju att tänka på den gamla dengan man fick höra som liten: "ger man sig in i leken får man leken tåla". Det gäller tydligen inte här. Tjuren avlivades, och matadoren vårdas på intensiven. Inte helt schysst kan man tycka, med tanke på att tjuren faktiskt vann - mot alla odds. Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att titta på tjurfäktning. För mig är det djurplågeri och en helt bisarr form av underhållning som borde tas bort. Om den nu måste finnas kvar, så gör det hela lite mer rättvist. Bara en matador mot en djur. En mot en, och inga hjälpmedel (så som exempelvis svärd). Då vore det lite bättre, men fortfarande inte bra. Fast vi människor är väl inte direkt kända för att vilja tävla på lika villkor...

På tal om det så läste jag en rolig artikel, med lite samma tema idag. Det var någon professor någonstans (eftersom det var i Aftonbladet eller Expressen så var ju betoningen på professor, så det är det jag minns) som inte var särskilt imponerad av Usain Bolt. Han (professorn alltså) påpekade helt enkelt att jämfört med andra djur som kan sprinta så är människor inte speciellt imponerande. Vi är rent av ganska dåliga. Han tog upp att exempelvis lejon kan springa betydligt fortare, betydligt längre. Fast det roliga med hela artikeln var det faktum att på 100 meter skulle Bolt förlora mot en ekorre. Jag skulle betala för att se det loppet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar