tisdag 11 maj 2010

Det där med procent är fint.

Som de flesta av er säkert vet så är det valår i år. Jag pratar inte om däggdjur som lever i vattnet, utan såklart om val av regering. Detta innebär att politikerna snackar ovanligt mycket strunt för tillfället - vilket ju är en guldgruva för någon som mig. Det som är mest underhållande är att ingen av dem verkar vara de minsta kritisk till den statistik de själva lägger fram, utan de är bara kritiska mot sina motståndares statistik. Vad ingen av de verkar inse (eller så väljer de helt enkelt att bortse ifrån det när det gäller sina egna undersökningar) är att man kan i princip anpassa sin statistik efter det politiska budskap man vill lägga fram. De verkar inte ta i beaktande sådant som vilka som tillfrågats eller antalet deltagare i den mätning de pratar om.

Dock verkar deras riktiga äss upp i rockärmen (inget äss är dock lika fint som mitt äss) är att prata i procent. Pratar man om något relativt ovanligt så är ju faktiskt varje enskilt fall ganska många procent av de totala antalet fall. För att ta ett exempel från min dag: idag deltog 200% fler studenter vid Psykologiska Institutionen (PI) i min undersökning än vad jag räknat med. Det låter ju helt fantastiskt, men den "riktiga sanningen" är att jag räknat med en deltagare, och istället deltog tre. Dock räknade jag med totalt tre deltagare idag (två stycken som inte studerar vid PI) och jag fick fem stycken. Så ska jag vara aningen mer rättvis ska jag ju säga att ungefär 66,7% fler deltog. Ska jag vara fullständigt sanningsenlig/opolitisk så ska jag ju säga att två stycken fler deltog. Överlag så är det där med procent fint.

Tolka dock inte det här som om att jag anser att valet är oviktigt eller att jag är ointresserad av politik. Politik ("Politik är en statsvetenskaplig term för de processer och den taktik en grupp använder för att fatta beslut, ofta vad gäller hur en stats offentliga makt ska fördelas och utövas") är viktigt och jag uppmanar alla, som får, att gå och rösta. Vi vill ju inte att Sverigedemokraterna ska få plats i Riksdagen, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar