söndag 16 maj 2010

Festklädd, men inte festsminkad.

På vägen hem från affären idag så mötte jag en tjej. Jag såg att hon såg lite vilsen ut, och verkade vilja fråga mig något så jag stängde av musiken. Då utspelade sig följande lilla konversation:

hon: "hej ursäkta... vet du vart sickla kaj ligger?"
jag: "eh, sickla kaj?"
hon: "ja, eller nåt med sickla och där det går ett tåg man kan ta härifrån."

Efter det så förklarade jag vart saltsjöbanan och tvärbanan går ifrån. Sedan gick vi vidare åt varsitt håll. Jag kunde inte sluta fundera på det hela, och efter en liten stund kom jag på hur det stod till. Hon hade helt klart "spelat bortamatch", och kom inte ihåg hur hon gått från tåget till lägenheten. Denna slutsats baserar jag på ett par saker:
1. Hon var festklädd, men inte festsminkad
2. Hon kom ut från bostadsområdet
3. Hon hittade inte till tåget (som ligger ungefär 100 meter bort)

Så, vad kan ni då lära er av detta? Jo, spela inte bortamatch om ni är för berusade för att komma ihåg vägen - då är hemmamatch mycket bättre (men kanske inte möjligt). Alternativet är väl att inte gå hem med någon tomte, utan istället ta en som är tillräckligt snäll för att faktiskt förklara vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar