måndag 31 maj 2010

bacillskräck?

Idag på pendeln kom jag att tänka på ett märkligt fenomen, som man ser lite här och där. Folk har en tendens att borsta av sätet innan de sätter sig ner på bussen/pendeln/tuben... med handen! Detta tycker jag är ett mycket konstigt beteende. Det verkar alltså så att vi inte vill sätta oss på nåt skräp eller så (vilket är förståeligt), men vi har inga problem med att ta i skräpet (vilket är det konstiga). Jag menar, vi har ju ändå kläder på oss - så där är det bara dom som kan bli lite smutsiga. Handen är ju här "oskyddad", och många som åker kommunalt kommer ju sedan att skaka hand med andra, och även äta, innan de hinner tvätta händerna. Nu kanske det låter som om att jag har bacillskräck, vilket är helt fel. Jag tycker bara att det är märkligt att vi verkar vara mer beskyddande över våra kläder än våra händer, och därmed vår hälsa. Har vi verkligen blivit så ytliga att kläderna är det viktigaste?

För visst finns det ett samband mellan att tvätta händerna och ens övriga hälsa. Det var ju den stora fördelen med svininfluensan - den fick folk att börja tänka på sin hygien (nästan överdrivet mycket). Men detta ledde ju till att vi i vintras knappt drabbades av vinterkräksjukan. Överlag är det alltså inte svårare än så. Tvätta händerna och stanna hemma om du är sjuk - så minskar spridningen av diverse sjukdomar ganska rejält. Är det dock inte lite märkligt att det krävs något som, av media, framställts som extremt farligt för att få oss att ha lite vettig hygien? Själv vaccinerade jag mig aldrig mot svininfluensan och, uppenbarligen, lever jag fortfarande. Fick ett par gånger förklara mitt beslut att inte vaccinera mig. Kan ju dela med mig av den här också. "Vanliga influensan" är dödligare än vad svininfluensan var/är. Det stämmer faktiskt. Varje år dödar influensan väldigt många människor. Men eftersom den gjort det så länge så är det inte något som media bryr sig om längre, så då tror vi vanliga människor att den är ofarlig. För sanningen är ju den att för de flesta av oss är den inte dödlig, precis som svininfluensan, men vissa som redan har andra sjukdomar kan den vara livshotande. Tyvärr är det ju så att det endast är nya saker som rapporteras i media, och svininfluensan var ett utmärkt sätt att skrämma upp folk och få dem att köpa lösnummer av tidningarna där "experter" gav sina åsikter och tips på hur man kunde skydda sig. Jag kan nästan slå vad om att t.o.m. Jan Guillou uttalade sig om svininfluensan. Nej då, använd sunt förnuft och tänk lite på hygienen så kan ni alla känna er lite tryggare när nästa "livshotande sjukdom" sprider sig som en löpeld i media!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar