torsdag 6 maj 2010

Man kan nog inte stå utan åsikt här...

Ok, så Thomas Quick (egentligen, och återigen, Sture Bergwall) blir inte plötsligt friskförklarad då han nu faktiskt fått resning i ett av de fall där han tagit tillbaka sitt erkännande. Det känns betryggande. Om man dömer av det som vi faktiskt vet om honom så är han en mycket farlig man. En så kallad psykopat. Jag tror dock inte att han begått alla de mord som han erkänt. Han erkände med stor sannolikhet ett par av dem för uppmärksamhetens skull - men det betyder inte han helt plötsligt förvandlas till en missförstådd och harmlös man! Då jag själv läst en hel del psykologi vid det här laget (och även rättspsykologi) så har jag fått lära mig hur farliga psykopater kan vara, speciellt de som är extra våldsbenägna. Om man tittar på de brott Quick/Bergwall begick som ung så råder det inget tvivel om att han kan klassas som våldsbenägen. Vad man än anser om hans skyldighet i mordfallen så tycker jag att det känns som om att om man vet om honom så har man en åsikt om honom. Har ännu inte stött på någon som är helt neutral vad gäller Quick.

På tal om att vara våldsbenägen, eller ja kanske snarare att vilja vara tuff så tycker jag att pojkar/killar i yngre tonåren är väldigt roliga. På tåg eller buss så sitter de och brer ut sig, tycker att dom är tuffaste katten på gatan. Ända tills någon (idag var det jag) sätter sig bredvid/mittemot. Då blir dom helt plötsligt små skötsamma skolpojkar. Rakryggade och ganska tystlåtna. Vad det beror på vet jag inte... Hårväxten i ansiktet? Tatueringarna? Intressant och underhållande är det iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar