tisdag 18 maj 2010

En komprimerad lektion i filosofi.

Ok, idag känner jag mig på lärarhumör. Så, jag tänkte att vi tar en liten lektion i lite grundläggande filosofi. Vi kan ju köra det som faktiskt är något att bita i tycker jag. Fri vilja t.ex. är något som de flesta av oss skulle säga att vi har. Intuitivt så känns det ju som om att vi styr över våra liv och tar beslut osv. Men börjar man titta närmare på problem, och klurar lite på saken, så verkar det bara som om att våra möjligheter till fri vilja blir mindre och mindre. Ett klassiskt problem är det med determinism. En kort definition av determinism kan vara: allt som händer är en konsekvens av tidigare orsaker. Med andra ord att allt är förutbestämt och det finns bara ett sätt som framtiden kan utspela sig på. Om determinismen är sann så har vi inte fri vilja. Dock är det även så att om determinismen är falsk så saknar vi fri vilja, eftersom: om tidigare saker inte orsakar framtida händelser så kan inte heller vi vara orsaker. Allt är bara slumpmässigt kaos. Detta var länge ett svår nöt att knäcka, men nu har någon sorts mellanväg hittats - som dock verkar ge upphov till fler frågor än svar (den ger bland annat upphov till en hel hög med frågor om metafysik och medvetandefilosofiska frågor) och jag orkar inte gå igenom alla problem med den just nu. Men jag tror nog att vi till viss del har fri vilja, jag ska försöka förklara hur jag ser på det.

1. Vi ställs inför val och kan fritt välja mellan dessa val, men:
2. Vi kan inte välja vilka olika alternativ vi har att välja mellan.

Därför tror jag inte att vi har en helt fri vilja, i den traditionella meningen. Skulle vi haft det skulle vi exempelvis ha kunnat välja vilken färg vi ska uppleva att himlen har. Däremot har vi så mycket fri vilja man kan räkna med, givet naturlagarna och att vi faktiskt är fysiska varelser som inte kan bryta mot naturlagarna.

Och sen för att ge svar på en fråga som många låtsas-filosofer verkar gilla:
Fråga: Om ett träd faller i skogen och ingen är i närheten - låter det?
Svar: Självklart. Enkelt fysik. Läs på om ljudvågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar